Zdrowie człowieka a stres

0
125

Zdrowie człowieka a stresStres to reakcja organizmu na bodźce zewnętrzne. Bodźce te nazywamy stresorami. Stres przebiega w trzech fazach: fazie alarmowej (dzieli się ona na stadium szoku i przeciwdziałania szoku), fazie przystosowania i fazie wyczerpania.

W reakcji na stres uczestniczą: układ nerwowy, immunologiczny oraz endokrynny. Z racji tego, iż te trzy układy angażują także inne układy ludzkiego organizmu, stres obejmuje cały organizm. W sytuacji stresowej rośnie poziom kortyzolu, natomiast obniża się poziom serotoniny i dopaminy w mózgu. Następuje przyspieszenie oddechu oraz rozszerzenie dróg oddechowych, przyspieszenie pracy serca, rozszerzenie jego naczyń, wzrost ciśnienia tętniczego, poszerzenie naczyń krwionośnych mózgu i mięśni szkieletowych oraz podwyższenie poziomu glukozy we krwi. Często stresowi towarzyszą jeszcze taki objawy jak drżenie kończyn, tiki nerwowe, nadmierne pocenie się czy suchość w ustach oraz gardle.

Stres w życiu człowieka jest czymś nieuniknionym. Bywa, że może być on czymś pozytywnym, ponieważ mobilizuje umysł i pomaga wykorzystać czas np. na naukę do ważnego egzaminu. Jednak, gdy stres trwa zbyt długo może wpłynąć negatywnie na zdrowie człowieka, a nawet dokonać nie lada spustoszenia w organizmie. Przewlekłemu stresowi towarzyszą zazwyczaj: kłopoty z zasypianiem, trudności z koncentracją, drażliwość, niepokój, problemy z pamięcią, rozkojarzenie, niższa samoocena,ospałość czy obniżenie nastroju, a nawet depresja. Nazywamy to zespołem stresu pourazowego. Długotrwały stres może być także przyczyną spadku odporności czy podwyższenia poziomu cholesterolu. Nie powinno się bagatelizować żadnego z powyższych objawów. Stres trwający przez dłuższy czas może spowodować skutki, które trudno później odwrócić. Zagrożenie poważnych następstw psychologicznych, np. w postaci depresji, jest tym bardziej poważne jeśli emocje nie są rozładowywane, ale tłumione. Objawy depresji mogą mieć różne natężenie. Reakcje poszczególnych osób na sytuacje stresowe mogą być bardzo różne. Jest to sprawa indywidualna. Ważne jest, by wypracować sobie jakieś sposoby radzenia sobie ze stresem. Uodpornić się na stres pomaga wszelka aktywność fizyczna, właściwa, zdrowa dieta, techniki relaksacyjne, odpowiednio długi sen, który daje odpowiedni wypoczynek. Najważniejsza jest jednak bliskość innych ludzi, ich wsparcie i zrozumienie. W ostateczności warto skorzystać z pomocy psychoterapeuty.Zdrowie człowieka a stres

Długotrwały stres może wywołać choroby układu krążenia, takie jak nadciśnienie tętnicze, choroby układu pokarmowego, jak np. wrzody żołądka, a nawet choroby zapalne stawów. Prócz tego u niektórych osób stres może prowadzić do przybierania na wadze lub znacznej redukcji wagi.

Niestety, żyjemy w czasach w których stres staje się czymś powszechnym. Coraz więcej osób cierpi z powodu konsekwencji wywołanych długotrwałym stresem. Wpływ na to mają taki czynniki, jak szybkie tempo życia, rywalizacja, pogoń za pieniądzem i karierą czy rosnąca gęstość zaludnienia. Jak wynika z badań stres związany z pracą wpływa na wzrost ryzyka zgonu. Życie w ciągłym stresie ma wpływ na zjawisko przedwczesnego starzenia się.

Osoby cierpiące z powodu stresującego stylu życia (np. przez stresującą pracę) powinny rozważyć jego zmianę. Warto zatrzymać się na chwilę i zadać sobie jedno ważne pytanie: Co jest ważniejsze? Kariera i pieniądze czy życie? Po co bez sensu je sobie skracać? Czy aby na pewno warto? Ludzie żyjący powoli, mający czas dla siebie i dla innych są z pewnością dużo zdrowsi i szczęśliwsi.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY